בית המשפט חייב את חברת הנסיעות והמדריך בפיצויי עתק

justice-2755765_640

בתום הליך שנמשך מספר שנים, נסתיימה לאחרונה תביעה משפטית סבוכה, שהגיש משרדנו, באמצעות עו"ד רועי צביקל, שיש בה כדי לקבוע אחריותם של חברת נסיעות ומדריך טיולים, במהלך טיול בחו"ל.

 

בית המשפט המחוזי בתל-אביב, בהרכב של 3 שופטים, דחה ערעור של חברת הנסיעות "אשת טורס" והמדריך מטעמה, לגביהם נקבע בבית משפט השלום כי התרשלו בתכנון ובהדרכת מטיילים בהר האולימפוס ביוון, רשלנות שגרמה למותו של המטייל, זאב גול ז"ל (בן 73 במועד האירוע) שנפל למותו בתהום, לאחר שהבחין ברעייתו, נופלת לתהום וניצלת כשהיא נאחזת בגזע עץ. המנוח נפל לתהום ומצא שם את מותו. מדובר בקבוצת מטיילים, בני 80 – 60 שצעדו על שביל צר, על פי תהום, שלא ניתן היה להבחין בסיכון בו בשל אופי השטח, ומבלי שהקבוצה, והמנוח בתוכה, הוזהרו על כך ע"י המדריך, שצעד הרחק לפני הקבוצה.

 

הוכח שהמדריך, לא הכיר דיו את המסלול אליו הוביל את המטיילים בכלל ולא הכיר את המקום המסוכן בפרט. המדריך לא טרח להפנות תשומת לב הקבוצה לסיכון שיצר עת הוביל את הקבוצה למקום כזה. לא דאג למלווה נוסף לקבוצה, ואף לא טרח לעמוד במקום ולהזהיר מפניו.

 

בית המשפט המחוזי הותיר על כנו את פסק דינו של בית משפט השלום שקבע, בין היתר, כי לחברת נסיעות ולמדריך מטעמה, אחריות מושגית וקונקרטית, כלפי הקבוצה אותה הם מובילים. נקבעה אחריות אישית וישירה לבחירת המסלול, אחריות לאיתור ומניעת מפגעים בדרך, וכן, חובה לנקיטה באמצעי זהירות להתראה ומניעת הסיכון.

 

בית המשפט המחוזי הותיר על כנו גם את סכום פסק הדין, בסך כולל של כ- 1.2 מיליון ₪, שנפסק כפיצוי ליורשי המנוח, ולרבות את סכום הפיצוי שקבע, בסך של 400 אלף ₪, עבור "קיצור תוחלת חיים".

 

מדובר בפסק דין תקדימי וחשוב מאין כמוהו, להעלאת מודעות חברות הנסיעות והמדריכים לכובד אחריותם כלפי המטיילים אותם הם מדריכים. על החברות להעמיד מדריכים מיומנים, המכירים את האתרים בהם הם מדריכים את המטיילים, לוודא התאמת המסלול לאופי קבוצת המטיילים, ולבחון בסמוך למועד הטיול את התאמתו לקבוצה. על החברה והמדריך להיות מודעים לסיכונים ולפעול באופן יזום למניעתם, בין היתר, בדרך של אזהרת המטיילים, העמדת מדריכים נוספים, וכיו"ב. לא די להציג מצג של הסתמכות על "חברה מקומית מכובדת".

 

בית המשפט המחוזי דחה גם את ניסיון המערערים ל"הפחיד" את בית המשפט בטענה כי להותרת פסק הדין על כנו יהיו "השלכות רוחביות כבדות משקל" על "שוק" הטיולים המאורגנים ועל יחסי החוץ עם יוון. נציין, כי עו"ד רועי צביקל, טען, שהטלת אחריות כאמור, תגרום להעלאת מודעות החברות ולשיפור השירות והבטיחות לציבור המטיילים.

לסיכום, הננו תקווה כי פסק הדין יעלה את מודעות חברות הנסיעות למתן שירות טוב ללקוחותיהם גם בתחום הבטיחות ועל המטיילים לבחון נושא זה טרם התקשרותם עם חברות נסיעות ולא לסמוך ב"עיניים עצומות" על החברות וכך ימצאו כולם נשכרים.

 

 

 

שיתוף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email

פסקי דין נוספים